TRAVELING WILBURYS
a cura di Salvatore "Eagle"

 
Nelson, alias Spike Wilbury, alias
GEORGE HARRISON
Otis, alias Clayton Wilbury, alias
JEFF LYNNE
Lefty Wilbury, alias
ROY ORBISON
Lucky, alias Boo Wilbury, alias
BOB DYLAN
Charlie T. Jr., alias Muddy Wilbury, alias
TOM PETTY

La Storia

Nel maggio del 1988 dopo la pubblicazione di Down In The Groove, la fama di
Bob Dylan già non altissima in quel periodo fu minata ulteriormente,
sembrava che stesse impegando quegli anni nel distruggere in tutti i modi il
suo mito, lo aveva già in qualche modo compromesso con Knocked Out Loaded, ma la disomogeneità e la scarsità del materiale presente in questo disco lo stavano affossando ulteriormente. Con tutta probabilità la sua arte aveva subìto tutti i cattivi influssi degli anni ottanta, micidiali per le grandi
stelle del rock degli anni sessanta e settanta, facendo inaridire la sua
poetica ma soprattutto impoverendo musicalmente le sue canzoni, che
apparivano sciatte e prive di voglia. Anche le tante collaborazioni di quel
periodo non fecero molto al miglioramento dei risultati finali, restava però
salda la bontà dei suoi concerti che dopo una battuta d'arresto nel 1987
quando si esibì con scarsi risultati al fianco dei Grateful Dead, erano
tornati su ottimi livelli e questo la diceva tutta sul suo stato confusionale in studio. A risollevare per un attimo le sorti di Bob arrivarono George Harrison e Jeff Lynne che stavano lavorando alla preparazione del lato B per il singolo europeo tratto da Cloud Nine dello stesso Harrison, erano infatti alla ricerca di uno studio di registrazione disponibile nella zona di Los Angeles e chiesero la Bob la disponibilità per la sua sala d'incisione privata nella casa di Point Dume; lui accettò senza problemi in nome della vecchia amicizia che lo legava a George. Qualche giorno Harrison e Lynne decisero di estendere ad altri l'invito per completare la "famiglia". Si pensò subito a Tom Petty, amico e compagno di stage di Dylan, ma si resero conto che mancava un Wilbury anziano e così, fu chiamato Roy Orbison, contattato dallo stesso Dylan; con entrambi infatti Jeff stava collaborando come produttore per la realizzazione dei rispettivi album.
Quando però si vide in casa anche Roy Orbison e Tom Petty che
avrebbero partecipato alla registrazione e con i quali, si lamentò
scherzando del fatto di doverli sfamare tutti, era invece quello il passo
iniziale della formazione dei Wilburys. I 5 membri che rappresentavano il
miglior rock a partire dagli anni 60 si incontrarono e si gettarono subito
le basi per la B-Side del disco di Harrison. Già alla fine del 1987 alla
stampa giunse la la notizia di un gruppo di 5 "sconosciuti" che stavano
lavorando ad un album sotto il nome di Traveling Wilburys, i loro nomi
erano Charlie T. Jnr, Lefty, Nelson, Lucky e Otis Wilbury. Nell'ambiente
rock questa notizia destò non pochi dubbi, si sospettava infatti che dietro
questi nomi fittizi si nascondessero delle rock-star famose. Il brano scelto
per il singolo era una composizione di Harrison e Lynne, Handle With Care che fu ispirata da una scritta presente su una cassa che era dietro la porta del
garage di Bob; la registrazione andò davvero a buon fine e il risultato fu
davvero soprendente. Risultava fresca, simpatica e dotata di un ottima
melodia, e pur trattando un tema abbastanza particolare come l'arrivo della
mezza età, era tutta giocata sull'ironia. Decisero allora che questo brano
era troppo bello per essere sprecato in un singolo. Non più
quindi una sola B-Side ma un intero album; la prima cosa che fu modificata
in prospettiva dell'uscita dell'album fu il nome della band, infatti Dylan
non era convinto del nome del gruppo che all'inizio su idea di Harrison era
Trembling Wilburys, e così propose la sostituzione con un più avventuroso e
affascinante Traveling. Crearono poi quasi per gioco la storia di una
fantasiosa popolazione (i Wilbury), che passava il suo tempo andando a
spasso per brevi passeggiate all'angolo della strada, per un picnic o
addirittura per un weekend. Quanto al nome Wilbury le cronache dicono che
nacque probabilmente da un errore di registrazione o trascrizione durante le
session e su di esso si sviluppò tutta la storia. Tutto questo è dimostrato
dal booklet del disco che riporta l'intera storia immaginaria con una
dovizia di particolari impressionante. Addirittura per giustificare la
nascita della Wilbury Record Company, la società che si sarebbe occupata di
tutelare i diritti delle registrazioni, dissero che era una sottodivisione
della più grande famosa compagnia bulgara Trans-Wilbury Corporation. Il
gioco però divenne serio quando cominciarono le session, parte in studio,
parte nella casa di Harrison o in quella di Dylan, subito si resero conto
che l'idea poteva funzionare davvero al di là delle loro aspettative e così
i lavori proseguirono ad oltranza fino a raggiungere un numero di 15-20
canzoni e demo che potevano formare quasi due album. Jeff che era il
produttore dell'album di Harrison chiese aiuto a Dave Stewart che offrì
anche il suo studio nella sua casa di Los Angeles per le registrazioni
definitive e il missaggio. Quello che era all'inizio un gioco si era
trasformato in un vero supergruppo, grazie ad Harrison fu contattata la
Warner Bros., a cui furono inviati i primi demo, che subito fiutò l'affare e
si gettò a capofitto nell'impresa. Si unirono all'allegra banda dei
Traveling degli ottimi session men come Jim Keltner, alla batteria, Jim Horm
al sax e Ray Cooper alle percussioni. Nel 1988 vide così la luce Vol.1
(Wilbury records catalogo 9 25796 2 ) con la successiva e rapida diffusione
dei singoli Handle With Care e End Of The Line. Con "sorpresa" si scoprì poi
che questi sconosciuti erano niente meno che Charlie (Tom Petty), Lefty (Roy
Orbison), Nelson (George Harrison), Lucky (Bob Dylan) e Otis (Jeff Lynne),
era quello il primo vero supergruppo dall'epoca di Crosby, Stills, Nash &
Young; la cosa fece elettrizzare non poco i fan dell'uno o dell'altro
musicista, non capitava tutti i giorni di sentire un disco in cui suonavano
insieme alcune delle più importanti rock star del passato e del presente. Da
quello strano progetto improvvisato ne nacque un vero gioiellino, come ha
detto Alessandro Carrera: "quello era un insperato tentativo di
riavvicinarsi allo spirito dei Basement Tapes", era bellissimo sentire
vecchi amici che suonavano insieme senza sentire la pressione e le
meschinità del successo. Handle with care, rispetto alla versione originale
aveva acquisito ancor più fascino e questo dovuto al fatto che oltre alla
ritrovata voce di George Harrison lo splendido ritornello era cantato da
Roy Orbison. Splendida era anche la sarcastica Dirty World in cui emergeva
chiaro lo humor classico a firma Dylan, musicalmente era al top dato che
chitarra acustica ed elettrica si intrecciavano a brevi intermezzi degli
ottoni, di grande effetto era poi il coro che armonizzava in stile
west-coast il ritornello. Divertentissima è la trascinante Rattled, che come
racconta Jim Keltner, per rendere il ratta-ta-ta che contraddistingue le
percussioni in questo brano, suonò con le bacchette sul frigorifero, questo
a dimostrazione di come quelle session si svolsero in un atmosfera assai
rilassata e calma. Last Night merita di essere segnalata anche perché
alcuni critici dell'epoca la definirono una delle più belle canzoni di Bob
Dylan. La struttura è simile a Dirty World, con in più l'intermezzo vocale
di Roy Orbison che rafforzava l'impatto vocale e soprattutto dava un aspetto
assai convincente al tutto. Molto romantica e struggente è Not alone any
more, cantata da Roy Orbison, sullo stile della sua celeberrima Pretty
Woman, seppur dal ritmo leggermente più lento, che si pone come un
riempitivo di gran classe. Altro pezzo molto convincente di Bob è
sicuramente Congratulations che mostra ancora una volta come il menestrello
di Duluth, in un'atmosfera libera dai condizionamenti della sua casa
discografica, riuscisse a rendere molto di più ed a sfoderare
velenose ballate dallo stile falsamente sentimentale che si pone nello stile
quasi parodiato delle altre sue canzoni presenti nel disco. Il secondo
singolo estratto dal disco fu Heading for the light. Contraddistinta dallo
stile vocale e della chitarra di Tom Petty, questa canzone sembrava uscita
da un disco dei favolosi Heartbreakers. La meno convincente del lotto,
stando al tempo che è passato, è sicuramente Margarita, appesantita sin
dall'inizio in cui la tastiera e gli altri strumenti sviluppano un effetto
fastidioso che sa spudoratamente di anni 80; le cose migliorano con l'ingresso di chitarra elettrica ed ottoni. Resta il fatto che comunque questa può essere definita la canzone più elaborata, e strumentalmente complessa del disco, ancora una volta Bob Dylan la fa da padrone, ma molto meglio vanno i suoi compagni ai cori. La perla del lotto è probabilmente Tweeter and the monkey man, ancora a firma Dylan, che prende in giro una delle rock star più amate d'America e cioè Bruce Springsteen, da sempre considerato suo erede; questa canzone presenta così una carrellata di personaggi e storie comiche non prive di connessioni cinematografiche che vagamente ricordano la poetica del Boss. Il disco si conclude poi con End of the line, in cui i 5 componenti cantano a turno: Bob Dylan le strofe, gli altri il ritornello di un testo solare ed improntato all'ottimismo (sintomatica la doppia strofa: "well it's all right if you live the life
you please; well it's all right, doing the best you can"). Particolarmente
riuscito è l'arrangiamento in cui ancora una volta le quattro chitarre
vengono sapientemente miscelate con spruzzate di tastiere. Insomma questo
era davvero un bel disco e lo dimostrano chiaramente le vendite che registrò
all'epoca, si piazzò infatti al terzo posto delle classifiche USA e risultò
paradossalmente l'album di Dylan più venduto degli anni 80 fino a quel
momento. Tuttavia questo dimostrava come gli anni 80 avevano affossato di
molto il mito di Bob Dylan, che sembrava essere diventato una di quelle rock
star da pensione, le vendite scarse e lo strano rapporto con la stampa lo
avevano penalizzato troppo. Questa esperienza però aveva giovato a tutti e
non solo a Bob, infatti non si limitava a riproporre i consueti temi dei
suoi grandi solisti, ma li evolveva e li raffina in modo ammirevole. Quando
ormai anche Roy Orbison sembrava avesse recuperato la fama di un
tempo grazie all'ottimo disco, prodotto da Jeff Lynne, parallelamente
a Full Moon Fever e a Traveling Wilburys vol.1, il 7 dicembre del 1988 egli morì per un attacco cardiaco.
All'epoca della pubblicazione del vol.1 si era parlato di un successivo volume 2 (Uscito poi semi-ufficialmente con Outtakes e pezzi inediti) ma la morte di Orbison fermò ogni progetto. Nel 1990 ormai rimasti in quattro pensarono di pubblicare il restante delle canzoni delle session di Vol.1 come tributo per Orbison, aggiunsero altre canzoni composte in studio, e così fu pubblicato Vol.3 (1990 Wilbury records, catalogo 9 26324 2). Questo disco fu lanciato da due singoli: She's My Baby con Gary Moore come special guest alla chitarra e Wilbury Twist. La genesi di questo disco fu particolarmente sfortunata, prima la morte di Roy Orbison che privò i Wilburys di un timbro vocale particolarissimo se non unico e poi il suicidio di Del Shannon che avrebbe dovuto sostituirlo, e di cui restano solo un paio di brani seminati nei vari bootleg che raccolgono le outtake di queste session. Anche per questi motivi Bob, George, Tom e Jeff, decisero di non chiamarlo Vol. 2. Il disco è però assai meno ispirato del precedente a cominciare dalle note di copertina che
indugiavano con insistenza ancora sul tema delle origini fantasiose di
questa band, mancava però quel mordente che aveva caratterizzato le prime,
quello spirito che se n'era andato con la dipartita di Roy. Le canzoni sono
di qualità altalenante e alcune appaiono chiaramente farraginose essendo
dense di una voglia di divertissiment che però finisce per essere assai
priva di significato. Tutto ciò fu aggravato da una produzione pesante che
rese le voci cupe e gli arrangiamenti pieni di un inutile groove dato da
battiti di mani sovraincisi, esempio ne sono sicuramente la banalotta Inside
Out che seppur musicalmente abbastanza buona è penalizzata da un testo
assolutamente inconcludente. Anche Bob che è presente in vari brani come
voce e come coautore appare fuori forma, pur venendo dall'ottimo successo di
Oh Mercy e dal convincente ma non eccellente Under The Red Sky. Se quindi
particolarmente felice era stata l'uscita di Vol.1 questo disco appariva
come un inutile ripetizione mal riuscita, tuttavia emerge qualche brano come
Poor House dall'andamento vagamente country rock, con Petty in ottima forma nonostante la produzione sembra far di tutto per far apparire il contrario.
Molto bella è anche 7 Deadly Sins, dal vago andamento anni 50 e con un testo
di Bob in odore di periodo mistico e la sua voce a farla da padrone. Altro
brano con Bob alla voce è If You Belonged To Me, che oltre a recare uno
splendido assolo di armonica dello stesso Dylan si avvicina molto allo
spirito di Vol.1. Le cose vanno in modo diverso con la successiva The Devil's Been Busy, anche questa penalizzata da uno strano arrangiamento con un
fastidioso suono simile a quello del sitar sovrainciso, oltre che da un
testo poco felice; in questa poi la voce di Bob è missata troppo bassa e
soprattutto è particolarmente brutta. In conclusione troviamo il pezzo più
divertente del lotto, la movimentata Wilbury Twist, il cui video richiama
perfettamente lo spirito dei Wilburys. Nello stesso anno pubblicarono un
altro singolo, Nobody's Child, per poi devolvere i guadagni ai bambini
rumeni; il pezzo risulta molto riuscito ma non è stato scritto da nessuno di
loro. L'attività dei Traveling si fermò li, senza alcuna apparizione live,
esclusa qualche partecipazione di 2 o più elementi del gruppo ai concerti di
Bob o di George. Bob eseguì qualche volta Congratulations, con buoni
risultati. Di recente anche Tom Petty ha ripreso in mano qualche brano
sfoderando performance estremamente convincenti.

I componenti

- Bob Dylan (Lucky o Boo'), che secondo una parte della critica ha in questo
gruppo prodotto alcuni dei suoi brani migliori... il resto è tutto sul nostro
sito.
- Jeff Lynne è nato nel 1947 a Birmingham. Agli inizi della carriera
suonò in vari gruppi della sua città tra cui The Idle Race, con lo stesso
Jeff come front-man; con loro pubblicò due singoli. Nel 1970 lasciò The
Move, accettando l'invito di Ron Wood, che gli promise di lanciare un nuovo
progetto, chiamato Electric Light Orchestra. La loro idea era quella di
creare un rock sinfonico partendo da un ensamble con cello, violino, corno
francese e altri strumenti. Con la ELO pubblicò ELO (1971), ELO II (1972) e
On The Third Day (1973), che rappresentavano l'inizio di una musica
sperimentale, ma la nuova direzione la prese con Eldorado (1974) che definì le
caratteristiche del gruppo. Con Face The Music (1975) ci fu l'esplosione
mondiale del singolo Evil Woman e poi successivamente con l'album Discovery che conquitò la posizione n.1 nelle charts. Nel 1986 sciolse la ELO a seguito di numerosi concerti e si dedicò alla produzione di vari album. Nel
1995 seguì la produzione di The Beatles Anthology.
- George Harrison, ex chitarrista dei Beatles, è nato nel 1943, ha debuttato
con i Quarrymen insieme ai futuri Beatles e dopo lo scioglimento dei Beatles
si è dedicato alla carriera solista. Di ottima fattura è il primo solo-album
All Thing Must Pass con una canzone scritta con Dylan, I'd you have any time
e la cover dello stesso Dylan, If not for you. Importantissima
è l'organizzazione del concerto per il Bangladesh in cui suonò anche Bob. In
questa band trova un'importante dimensione da solista.
- Tom Petty, cantautore anni 70, autore in passato di splendidi brani tra
cui American Girl e The Waiting.
- Roy Orbison, era un famosissimo cantante americano originario del Texas.
Agli inizi della sua carriera registrò singoli pubblicati solo nella sua
zona. In seguito, invitato da Johnny Cash ad inviare una copia della canzone
Ooby Dooby alla Sun Record fondata da Sem Phillips, entrò nel mondo della
musica con un grande Hit single, ripreso poi anche dai Creedence Clearwater
Revival. Tra il 1960 e il 1964 conobbe il massimo successo anche con il
singolo Oh Pretty Woman, che raggiunse le massime posizioni nelle charts
americane. Discreti successi li ebbe con il passaggio alla Virgin, e nel
1987 fu inserito nella Rock & Roll Hall Of Fame. Successivamente Orbison
portò in tv un suo concerto, Orbison And Friends con Tom Waits, Kd Lang,
Spingsteen, Elvis Costello, Bonnie Riatt e Jackson Browne. Roy è deceduto a
seguito di un attacco cardiaco nel 1988. Nel 1989 fu pubblicato postumo
Mystery Girl che divenne l'album più venduto della sua carriera. I
successivi successi furono due top ten-hits, You Got It (scritta con i
Wilburys Petty e Lynne) e I Drove All Night pubblicati nel 1992 dalla Virgin
nella raccolta King Of Hearts.
 
 



Discografia

Gli LP

Traveling Wilburys Vol. 1 [Ottobre 1988]

Handle With Care
Dirty World
Rattled
Last Night
Not Alone Anymore
Congratulations
Heading For The Light
Margarita
Tweeter And The Monkey Man
End Of The Line

Traveling Wilburys Vol. 3 [Ottobre 1990]

She's My Baby
Inside Out
If You Belonged To Me
The Devil's Been Busy
7 Deadly Sins
Poor House
Where Were You Last Night?
Cool Dry Place
New Blue Moon
You Took My Breath Away
Wilbury Twist

I singoli

Handle With Care [Ottobre 1988]
Handle With Care
Margarita



Handle With Care (Extended Version) [Bonus Track su UK CD]


End Of The Line [Febbraio 1989]
End Of The Line [Extended Version su UK CD e 12"]
Congratulations


Nobody's Child (In aid of The Romanian Angel Appeal) [giugno 1990]
Nobody's Child
B-Side di Dave Stewart


She's My Baby [1990]
She's My Baby
New Blue Moon (strumentale)

Runaway [Bonus Track on UK CD and 12"]



Wilbury Twist [Marzo 1991]
Wilbury Twist
New Blue Moon (strumentale)
Cool Dry Place [Bonus Track on UK CD and 12"]

I Bootleg

TRAVELING WILBURY'S
Reference Recording BDY010 1CDR

(1) date/location unidentified
(2) Traveling Wilburys outtake (Los Angeles, CA); May 1988
(3) Wilbury Mountain Studio (Bel Air, CA); April 1990
(4) date/location unidentified
(5) Madison Square Garden [rehearsal] (New York, NY); July 31, 1971
(6) Madison Square Garden (New York, NY); August 1, 1971 (afternoon)
(7) unidentified location (Woodstock, NY); November 1968

(1) Radio plug (Harrison/Petty)
(2) Dirty World
(3) She's My Baby, Inside Out, If You Belonged To Me, Devil's Been Busy,
Seven Deadly Sins, Poor House, Where Were You Last Night, Cool Dry Place,
New Blue Moon, You Took My Breath Away, Wilbury Twist, Runaway, Maxine, Like A Ship, Nobody's Child
(4) Christmas message (Harrison)
(5) If Not For You (fragment)
(6) Love Minus Zero, Hard Rain's A-Gonna Fall
(7) Everytime Somebody Comes To Town, I'd Have You Anytime

NOTE: Questo bootleg risulta assai soddisfacente oltre per la buona qualità
del prodotto anche per la presenza di quasi tutti gli outtakes e brani con
mix differenti dei Traveling Wiburys relativi al primo e terzo volume, tra
cui la bella Like A Ship a firma Dylan. Sono presenti anche Dirty World in
una versione diversa rispetta a quella presente su Volume 1, due messaggi
radiofonici, un frammento di If Not For You tratto dalle prove del concerto del
Bangladesh oltre a Love Minus Zero e ad Hard Rain, tratte dal concerto
pomeridiano. Di particolare interesse risultano due brani estratti dalle
session di Dylan e Harrison del 1968, Everytime Somebody Comes To Town, I'd Have You Anytime, quest'ultima cantata da Bob e difficilmente reperibile su
altri boot.


TRAVELING WILBURYS VOLUME TWO
Beta CDWA431 [T-176]

(1) Del Shannon sessions
(2) Traveling Wilburys outtakes
(3) Traveling Wilburys 12-inch single

Tracklist: (1) Walk Away [not Wilburys]
(2) Last Night, Congratulations, Rattled, Heading For The Light,End Of The
Line, Handle With Care, Dirty World
(3) End Of The Line, Handle With Care

NOTE: Questo Bootleg uscito a seguito del volume 1 ufficiale raccoglie un
brano delle session di prova di Del Shannon, tutti gli outtakes del primo
volume e gli extended mix di End Of The Line, Handle With Care, usciti
ufficialmente sul singolo 12 pollici.


TRAVELING WILBURYS VOLUME TWO
Goblin 3003 [T-153]

Traveling Wilburys outtakes and misc. official tracks

Tracklist: Walkaway, Nobody's Child, The Trembler (inst.), Crying, New Blue
Moon (inst.), Under The Red Sky, Theme For Something Really Important (inst.), Don't Treat Me Like A Stranger, Every Little Thing (extended), End Of The Line (extended), Handle With Care (extended), Runaway, Last Night,
Congratulations, Dirty World, Rattled, End Of The Line, Heading For The
Light

NOTE: Stesso titolo di quello uscito per la Beta, questo disco contiene molti
brani diversi dalle pubblicazioni ufficiali, tra cui una versione di Under
The Red Sky. Molto materiale è tratto dalle prime registrazioni casalinghe
dei Wilburys e presenta anche vari interessanti strumentali. Il sound è
eccellente così come la confezione molto bella e colorata, corredata di foto
e vignette del quintetto.


TRAVELING WILBURYS VOLUME FOUR
In The Groove AWCD21 [T-137]

Wilbury Mountain Studio (Bel Air, CA); April 1990

Tracklist: Wilbury Twist, Seven Deadly Sins, New Blue Moon, Cool Dry Place,
Runaway, Maxine, Inside Out, Where Were You Last Night, You Took My Breath Away, If You Belonged To Me, Poor House, She's My Baby, Devil's Been Busy, Like A Ship

NOTE: Questo bootleg contiene i worktape di Vol.3, la cui qualità sonora
risulta superiore a quella della pubblicazione ufficiale, essendo privi
della fastidiosa sovraproduzione di Jeff Lynne. Da notare l'inclusione di
"Like A Ship". Pessimo il packaging che risulta povero e di scarsa qualità.


TRAVELING WILBURYS VOLUME FOUR AND A HALF
Rockland 49-021 [T-165]

(1) Wilbury Mountain Studio (Bel Air, CA); April 1990
(2) Madison Square Garden (New York, NY); August 1, 1971 (afternoon)

Tracklist: (1) Maxine, Like A Ship, Runaway, She's My Baby, Inside Out, If
You Belonged To Me, The Devils' Been Busy, Seven Deadly Sins, Poor House,
Where Were You Last Night, Cool Dry Place, New Blue Moon, You Took My Breath Away, Wilbury Twist
(2) Hard Rain's A-Gonna Fall, Blowin' In The Wind, It Takes A Lot To Laugh,
Love Minus Zero, Just Like A Woman

NOTE: Bootleg simile al Volume 4 della In The Groove, con in più il set
pomeridiano di Bob Dylan al concerto del Bangladesh.


TRAVELING WILBURYS VCD COLLECTION [VCD]
no label 1CDR

promotional videos

Tracklist: Handle With Care, End Of The Line, She's My Baby, Wilbury Twist,
Inside Out, Nobody's Child

NOTE: Assolutamente imperdibile, ogni video è caratterizzato da un atmosfera
particolare in cui si nota chiaramente come il quintetto e poi il quartetto
si divertano moltissimo a suonare insieme. Particolarmente riuscito quello
di Nobody's Child, che mescola toccanti immagini dei bambini rumeni con
alcune caricature dei Wilburys.



Fonti:
Howard Sounes - Bob Dylan Biografia
Paolo Vites - Bob Dylan: 1962-2002 40 anni di canzoni
Note di copertina dei due dischi

I TESTI DELLE CANZONI



Traveling Wilburys Vol. 1

Handle with care

Been beat up and battered around
Been set up and I've been shot down
You're the best thing that I ever found
Handle me with care

Reputations changable,
situations tolerable
But baby you're adorable
Handle me with care

I'm so tired of being lonely
I still have some love to give
Won't you show me that you really care

Everybody's got somebody to lean on
Put your body next to mine and dream on

I've been fobbed off and I've been fooled ,
I've been robbed and ridiculed
In daycare centers and night schools
Handle me with care

Been stuck in airports terrorized,
Sent to meetings hypnotized
Overexposed cornmercialized
Handle me with care

Everybody's got somebody to lean on
Put your body next to mine and dream on

I've been uptight and made a mess
But I'll clean it up myself I guess
Oh the sweet smell of success
Handle me with care


DIRTY WORLD
words and music Bob Dylan
He love your sexy body, he loves your dirty mind
He loves when you hold him when you grab him from behind
Oh baby, you're such a pretty thing
I can't wait to introduce you to the other members of my gang
You don't need no wax job, you're smooth enough for me
If you need you oil changed I'll do it for you free
Oh baby, the pleasure would be all mine
If you let me drive your pickup truck and park it where the sun don't shine
Every time he touches you his hair stands up on end
His legs begin to quiver and his mind begins to bend
Oh baby, you're such a tasty treat
But I'm under doctor's orders, I'm afraid to overeat
He love your sense of humor, your disposition too
There's absolutely nothing that he don't love about you
Oh baby, I'm on my hands and knees
Life would be so simple if I only had you to please
Oh baby, turn around and say goodbye
You go to the airport now and I'm going home to cry
 

He loves your...

Electric dumplings
Red bell peppers
Fuel injection
Service charge
Five-speed gearbox
Long endurance
Quest for junk food
Big refrigerator
Trembling wilbury
Marble earrings
Porky curtains
Power steering
Bottled water
Parts and services

Dirty world, a dirty world, it's a ...ing dirty world



RATTLED

I get rattled every time we meet
I get rattled even in my sleep
I get rattled, baby, over you
I get twisted, I get turned around
I get twisted, and I'm up then I'm down
I get twisted, baby, over you

Well, baby, baby, baby won't you save one night for me
Baby, baby, baby is there something wrong with you
Baby, baby, baby this is out of my control
It may look like nothing's wrong but deep down in my soul
I'm twisted -shaken -rattled
I get rattled, baby, over you

I get shaken, I'm torn up by the roots
Yeah, I'm shakin', way down in my boots
I get rattled, baby, over you
I get rattled, baby, over you
Rattled, baby, over you

Last Night

She was there at the bar, she heard my guitar
She was long and talI, she was the queen of them aIl
Last night, thinking about last night
Last night, thinking about Iast night
Sbe was dark and discreet, she was light on ber feet
We went up to her room and she lowered the boom
Last night, thinking about last night
Last night, thinking about last night

Down below they danced and sang in the street
While up above the walls were stearning with heat
Last night, thinking about last night
Last night, thinking about last night

I was feeling no pain, feeling good in rny brain
I looked in her eyes, they were full or surprise
Last night, talking about last night
Last night, talking about last night

I asked her to marry me she srniled and pulled out a knife
The party's just beginning she said, it's your money or your life
Last night, talking about Iast night
Last night, talking about last night

Now I'm back at the bar, she went a little too far
She done me wrong, ali I got is this song
Last night, thinking about last night
Last night, thinking about last night



NOT ALONE ANY MORE

You always said that I'd be back again
That I'd come running to you in the end
I thought that you were on your own
And now I find you're not alone

I'll see you through the rain
Through the heartache and pain
It hurts like never before
You're not alone any more

You always said that I would know someday
Just haw it feels when your love walks away
I let you down I let you go
I lost you, how was I to know

I never knew I could feel this way
I never could see past yesterday
You feel that everything is gone
I feel it too, you're not alone



Congratulations
words and music Bob Dylan

Congratulations for breaking my heart
Congratulations for tearing it all apart
Congratulations you finally did succeed
Congratulations for leaving me in need

This morning I looked out my window and found
A bluebird singing but there was no one around
At night I lay alone in my bed
With an image of you goin' around in my head

Congratulations for bringing me down
Congratulations now I'm sorrow bound
Congratulations you got a good deal
Congratulations how good you must feel

I guess that I must have loved you more than I ever knew
My would is empty now cause it don't have you
And if I had just one more chance to wind your heart again
I would do things differently but what's the use to pretend

Congratulations for making me wait
Congratulations now it's too late
Congratulations you came out on top
Congratulations you never did know when to stop



Heading For The Light

I've wandered around with nothing more than time on my hands
I was lost in the night with no sight of you
And at times it was so blue and lonely
Heading for the light

Been close to the edge, hanging by my fingernails
I've rolled and I've tumbled through the roses and the thorns
And I couldn't see the sign that warned me, I'm
Heading for the light

Ooh - I didn't see that big black cloud hanging over me
And when the rain came down I was nearly drowned
I didn't know the mess I was in
My shoes are wearing out from walking down this same highway

I don't see nothing new but I feel a lot of change
And I get the strangest feeling, as I'm
Heading for the light

Ooh - my hands were tired
Jokers and fools on either side
But still I kept on till the worst had gone
Now I see the hole I was in

My shoes are wearing out from walking down this same highway
I don't see nothing new but I feeI a Iot of change
And I get the strangest feeling, as I'm
Heading for the light

I see the sun ahead, I ain't never looking back
All the dreams are coming true as I think of you
Now there's nothing in the way to stop me
Heading for the light
Now there's nothing in the way to stop me
Heading for the light



margarita

Margarita, ah
Margarita, ah
Ooh

It was in Pittsburgh late one night
I lost my hat, got into a fight
I rolled and tumbled till I saw the light
Went to the big apple, took a bite

StilI the sun went down your way
Down from the blue into the gray
Where I stood I saw you walk away
You danced away

I asked her what we're gonna do tonight
She said "Cahuenga Langa-Langa-Shoe Box Soup"
We better keep tryin' till we get it right
Tala mala sheela jaipur dhoop

She wrote a long letter on short piece of paper

Margarita, ah
Margarita, ah
Ooh



Tweeter and the Monkey Man
words and music Bob Dylan

Tweeter and the Monkey Man were hard up far cash
They stayed up all night selling cocaine and hash
To an undercover cop who had a sister named Jan
For reasons unexplained she loved the Mankey Man
Tweeter was a boy scout before she went to Vietnam
And found out the hard way nobody gives a damn
They knew that they found freedom just across the Jersey Line
So they hopped into a stolen car took Highway 99

And the walls came down all the way to hell
Never saw them when they're standing
Never saw them when they fell

The undercover cop never liked the Monkey Man
Even back in childhood he wanted to see him in the can
Jan got married at fourteen to a racketeer named Bill
She made secret calls to the Monkey Man from a mansion on the hill
It was out on thunder road - Tweeter at the wheel
They crashed into paradise - they could hear them tires squeal
The undercover cop pulled up and said "Everyone of you's a liar
If you don't surrender now it's gonna go down to the wire

And the walls came down all the way to hell
Never saw them when they're standing
Never saw them when they fell

An ambulance rolled up - a state trooper close behind
Tweeter took his gun away and messed up his mind
The undercover cop was left tied up to a tree
Near the souvenir stand by the old abandoned factory
Next day the undercover cop was hot in pursuit
he was taking the whole thing personal
he didn't care about the loot
Jan had told him many times it was you to me who taught
In Jersey anything's legal as long as you don't get caught

And the walls came down all the way to hell
Never saw them when they're standing
Never saw them when they fell

Someplace by Rahway prison they ran out of gas
The undercover cop had cornered them said "Boy, you didn't think that this could last"
Jan jumped out of bed said "There's someplace I gotta go"
She took a gun out of the drawer and said "It's best if you dont' know"
The undercover cop was found face down in a field
The monkey man was on the river bridge using Tweeter as a shield
Jan said to the Monkey Man "I'm not fooled by Tweeter's curl
I knew him long before he ever became a Jersey girl"

And the walls came down all the way to hell
Never saw them when they're standing
Never saw them when they fell

Now the town of Jersey City is quieting down again
I'm sitting in a gambling club called the Lion's Den
The TV set been blown up, every bit of it is gone
Ever since the nightly news show that the Monkey Man was on
I guess l'Il go to Florida and get myself some sun
Tbere ain't no more opportunity here, everything's been done
Sometime I think of Tweeter, sometime I think of Jan
Sometime I don't think about nothing but the Monkey Man

And the walls came down all the way to hell
Never saw them when they're standing
Never saw them when they fell



_________End of The Line_________

Well it's all right, riding around in the breeze
Well it's all right, if you Iive the life you please
Well it's all right, doing the best you can
Well it's all right, as long as you lend a hand

You can sit around and wait for the phone to ring
Waiting for someone to tell you everything
Sit around and wonder what tomorrow will bring
Maybe a diamond ring

Well it's all right, even if they say you're wrong
Well it's all right, sometimes you gotta be strong
Well it's all right, As long as you got somewhere to lay
Well it's all right, everyday is just one day

Maybe somewhere down the road aways
You'll think of me, wonder where I am these days
Maybe somewhere down the road when somebody plays Purple haze

Well it's all right, even when push comes to shove
W elI it's all right, if you got someone to love
Well it's alI right, everything'll work out fine
W elI it's alI right, we're going to the end of the line

Don't have to be ashamed of the car I drive
I'm glad to be here, happy to be alive
It don't matter if you're by my side
I'm satisfied

Well it's all right, even if you're old and grey
Well it's all right, you stilI got something to say
Well it's all right, remember to live and let live
Well it's all right, the best you can do is forgive

Well it's all right, riding around in the breeze
Well it's all right, if you live the life you please
Well it's all right, even if the sun don't shine
Well it's all right, we're going to the end of the line


Traveling Wilburys Vol. 3

She's My Baby

She's got her pudding in the oven
And it's gonna be good
She better not leave me
And go out to Hollywood
She got the best pudding in the neighborhood
She's my baby

She can drive a truck
She can drive a train
She can even drive an aeroplane
She's so good to look at in the rain
She's my baby

She's comin' down the sidewalk
She's stumblin' through the door
She's coming home from places
She's never been before
She sits down on the sofa
She poors herself a drink
Says, "Ooh honey, honey ain't no time to think"

My baby
My baby
My baby

She's got a body for business
Got a head for sin
She knocks me over like a bowling pin
She came home last night and said,
"Honey, honey, honey it's hard to get ahead"

My baby
My baby
My baby

She can build a boat
She can make it float (My baby, m-my-my baby)
She can play my guitar
Note for note
Sbe likes to stick her tongue right down my throat
She's my baby

My baby
My baby
My baby



InsideOut

Look out your window
That grass ain't green
It's kinda yellow
See what I mean?

Look up your chimney
The sky ain't blue
It's kinda yellow
You know it's true

It's so hard to figure what it's all about

When your outside's in (inside out)
And your downside's up (upside down)
Yeah, your upside's right (rightside up )
Yeah, don't it make you wanna twist & shout
When you're inside out

Look down your drain pipe
What color do you see?
It's got to be yellow
Don't try to fool me

And don't it make you wanna twist and shout

When your outside's in (inside out)
And your downside's up (upside down)
Yeah, your upside's right (rightside up )
Yeah, don't it make you wanna twist & shout
When you're inside out

Be careful where you're walking
You might step in something rough
Be careful where you're talking
And saying all that stuff

Take care when you are breathing
Something's funny in the air
And some things I'm not saying
Bout what's happening out there
It's inside out

Look into the future
With your mystic crystal ball
See if it ain't yellow
See if it's there at all
Ain't no shadow or doubt
Don't it make you wanna twist and shout

When your outside's in (inside out)
And your downside's up (upside down)
Yeah, your upside's right (rightside up )
Yeah, don't it make you wanna twist & shout
When you're inside out


If
You Belonged To Me

Waltzing round the room tonight
In someone else's clothes
You're always coming out of things
Smelling like a rose
You hang your head and your heart is filled with so much misery
You'd be happy as you could be
If you belonged to me

You say let's go to the rodeo
And see some cowboy fall
Sometimes it seems to me you've
Got no sympathy at all
You keep on going on and on about how you're so free
You'd be happy as you could be
If you belonged to me

It ain't easy to get to you
But there must be some kind of a way
If only two could look to you
For only one moment of each day

You're saying that you're all washed up
Got nothing else to give
Seems like you would've figured out
How long you have to live

You could feel like a baby again sitting on your daddy's knee
Oh how happy you could be
If you belonged to me

The guy you're with is a ruthless pimp
Everybody knows
Every cent he takes from you
Goes straight up bis nose
You look so sad, you're going so mad, any fool can see
You'd be happy as you could be
If you belong to me



The Devil's Been Busy

While you're strolling down the fairway
Showing no remorse
Glowing from the poisons
They've sprayed on your golf course
While you're busy sinking birdies
And keeping your scorecard
The devil's been busy in your back yard

Steaming down the highway
With your trucks of toxic waste
Where you gonna hide it
In the outer space?
You don't know what you're doing
Or what you have to guard
Thedevil's been busy in your back yard

Sometimes you think you're crazy
But you know your'only mad
Sometimes your better off not knowing
How much you've been mad

You see your second cousin
Wasted in a fight
You say he had it corning
He couldn't do it right
You're in a western movie, playing the part
The devil's been busy in your back yard

Sometimes they say you're wicked
But you know that can't be bad
Sometimes you're better off not knowing
It'll only make you sad

They're coming down picadilly
Dripping at the dash
Arresting Sticky Willy
Clubbing him with their casb
They just might not have noticed, they've been beating him so hard
The devil's been busy in your back yard



7
deadly sins

7 deadly sins
That's how the world begins
Watch out when you step in
for 7 deadly sins

7 deadly sins
that's when the song begins
(7 deadly sins)

(sin number one) was when you left me
(sin number two) you said goodbye
(sin number three) was when you told me a little white 1ie

7 deadly sins
Once it starts, it never ends
Watch out around the bend
(7 deadly sins)

(sin number four) was when you looked my way
(sin number five) was when you smiled
(sin number six) was when you let me stay
Sin number seven
Was when you touched me and told me why

7 deadly sins
So many rules to bend
Time and time again
7 deadly sins



The Poor House
You walk in, half past Dine
Lookin' like a queen
Serving me with papers
Calling me obscene
Woman I've tried so hard
Just to do my best
They're gonna put me in the Poor House
And you'll take all the rest
Up all day, down all night
Working on the job
Everything I do is wrong
I always end up robbed
Woman I try so hard
Done all I can do
They're gonna put me in the Poor House
Leave all the best for you

Ooo in the poor house
Ooo in the poor house

If a drove a pulpwood truck
Would you love me more?
Will you bring me diamonds
And hang around my door
Woman, I've done my best
They're ain't much left for me
They're gonna put me in the Poor House
And throw away the key

Ooo in the poor house

You walked in, half past nine
Lookin' like a queen
Serving me with papers
Calling me obscene
Woman I've tried so hard
Just to do my best
They're gonna put me in the Poor House
And you'll take ali the rest
Up all day, down all night
Working on the job
Everything I do is wrong
I always end up right
Woman I try so hard
Done all I can do
They're gonna put me in the Poor House
Leave all the best for you

Where Were You Last Night?

Where were you last night?
You were so uptight

What did you do, who did you see?
Were you with someone
Who reminded you of me?

Where were you last night?

Where were you last week?
Were you up a creek?

Did you stay up pacing the floor?
Got me worried
You ignore me more and more

Where were you last night?

You weren't around me
When they found me
Where were you last night?

You better stop your messin around
Your name is going round from town to town

It's making me sad
Making me fell bad
Where were you last night?

Where were you last year?
You sure as hell weren't here

You weren't waiting where you said

You sen someone in your place instead

Where were you last night?

It's getting to me
Making me gloomy
Where were you last night?


Cool dry place

Well I woke up this morning
The place was such a wreck
I couldn't reach the bathroom
Thought I'd better clear the deck
I tried to call the lawyer
And ask him what to do
He referred me to his doctor
Who referred me back to you
And when you checked the manual
You kept inside the case
It said put it in a cool dry place

I drove around the city
Looking for a room
That was high above the water
Where my things could be in tune
There was noone to help me
Nobody even cared
I had to got through hell
To get those things up there
I paid my first subscription
Then I joined the idle race
and they said "store it in a cool dry piace"

I got guitar, basses, amplifiers and drums
Accordions and Mandolins and things that sometimes hum
Cymbals and Harmonicas, capos by the score
And lots of things in boxes laying all around the floor

Some places they get mildew
And others get too hot
Some places are so damp that
Everything you got just rots
All kinds of condensation
Direct result of rain
There's not much compensation
When everything's been stained
Some have sentimental value that
Cannot be erased
Go store in a cool dry place

IWe got soIids and acoustics
And some from flowered board
And some are trimmed in leather
And some are made with gourds
There's organs and trombones
And reverbs we can use
Lots of dx-7s
And old athletic shoes
I bought a great big building
It took up one whole block
I made an inventory
Of all the things in stock
The place was getting longer
I was up all night
I used up alI my pencils
But I went on despite
The blurring of my vision
The sweat upon my face
I've got to put this stuff away
I mustn't leave a trace
The landlord's breathing down my neck
He says it's a disgrace
So I said "put it in a cool, dry, place"



NEW BLUE MOON

I don't want nothing
Nothing but you

And I'm waiting
Looking for a new blue moon

I'm so tired waiting
Waiting for you

And I'm waiting
Looking for a new blue moon

So many moons have come and gone
And none of them were blue
So many times the sun came up but
Came up without you, you, ya yoo hoo oo

You won't call me
Call me lonely

Am I waiting
Looking for a new blue moon

So many moons have come and gone
And none of them were blue
So many times the sun came up but
Came up without you, you, ya yoo hoo oo

Someday when you want me
Someday you may see
I was waiting
Looking for a new blue moon
I was waiting
Looking for a new blue moon

Blue Moon



You took my breath away

You took my breath away
Now I want it back again
Look at the mess I'm in
I don't know what to say,
I don't know how to feel
You don't care anyway
All I can do is wait
You took my breath away

You took this song of mine,
And changed the middle bit
It used to sound alright
But now the words don't fit
It's getting hard to rhyrne
Impossible to play
I've tried it many times
You took my breath away

One day when the sun is shining
There will be that silver lining
You knocked my headlights out
So turn them on again
I can't see where I'm going
I can't tell where I've been
I don't know how to feel
This hasn't been my day
Seems like I've lost a wheel

You took my breath away
You took my breath away
You took my breath away
You took my breath away



THE WILBURY TWIST

Put your hand on your head
Put your foot in the air
Then you hop around the room
In your underwear

Ain't never been nothin' quite like this
Come on baby, do the Wilbury Twist!

Lift your other foot up
Fall on your ass
Get back up
Put your teeth in a glass

Ain't never been nothin' quite like this
It's a magical thing called the Wilbury Twist!

Roll up your rug,
Dust your broom
Ball the jack,
Howl at the moon

Ain't never been nothin' quite like this
Everybody's trying to do the Wilbury Twist!

Turn your lights down low,
Put your blindfold on,
You'll never know where
your friends have gone

Could be years before you're missed
Everybody's trying to do the Wilbury Twist

It's a different dance for you to do
Spin your body like a screw!

Better not forget it on your shopping list,
You can stop and buy one,

IT'S THE WILBURY TWIST


per le traduzioni in italiano
TRAVELING WILBURYS VOL. 1 e VOL.3


per altre immagini dei Traveling Wilburys tratte dai videoclip
clicca qui


MAGGIE'S FARM

sito italiano di Bob Dylan

HOME PAGE
Clicca qui

 

--------------------
è  una produzione
TIGHT CONNECTION
--------------------